Pisa en weer pech - Reisverslag uit La Spezia, Italië van Mike Vliet - WaarBenJij.nu Pisa en weer pech - Reisverslag uit La Spezia, Italië van Mike Vliet - WaarBenJij.nu

Pisa en weer pech

Door: Mike

Blijf op de hoogte en volg Mike

31 Oktober 2016 | Italië, La Spezia

28-10-2016, Firenze – Pisa
Met een blauwe lucht en een zonnetje zijn we vertrokken naar Pisa. Dit keer een makkie, bijna alles over dubbele rijbaan, 90 km/h en prima wegdek. We waren zo in Pisa op de camperparking.
Ik parkeer de camper achteruit in een parkeervak, draai de motor af en haal de contactsleutel eruit.
Tot mijn verrassing zat de cilinder van het contactslot er ook aan!!
Met geen mogelijkheid om die weer op zijn plaats te krijgen, een Duitse buurman heeft het ook geprobeerd. De alarmcentrale van de camperverzekering maar weer gebeld en de situatie uitgelegd. Een uur later ging de camper op de bergingsauto en wij op de voorstoelen mee naar een Fiat/Alfa Romeo/Lancia/Jeepgarage. Daar werd geen enkele andere taal als Italiaans gesproken, dus met handen en voeten en Google Translate de zaken duidelijk proberen te maken aan elkaar. Het eerste probleem was dat ze op het punt van lunchen waren, van half een tot half drie. Daarom kon de alarmcentrale pas na 14.30 uur bellen met de garage. Om 14.45 uur hadden ze nog geen contact met de garage. Ik naar de receptie om te vragen of zij gingen bellen of de telefoon op wilden nemen en wat hun telefoonnummer was. Beginnen ze weer te vragen naar de groene verzekeringskaart met een telefoonnummer van de verzekering. Uiteindelijk had ik een visitekaartje van de garage te pakken. Dit doorgegeven aan de alarmcentrale en ik was nog niet bij de camper terug of een van de monteur kwam. Er moet een onderdeel besteld worden, als het mee zit kan het maandag gemonteerd worden. Als dat niet lukt, hebben we een probleem, want dinsdag is het Allerheiligen en dat betekend, niet werken voor de garagemensen! Waar moeten we dan slapen, want op het terrein blijven was geen optie?! Weer gebeld met de hulplijn en de bergingsauto weer laten komen en ons terug naar de camperplaats laten brengen was geen probleem en dan maandag weer de bergingsauto laten komen om ons naar de garage te brengen, was ook geen probleem. We hebben 100 euro aanbetaald voor het onderdeel en de bergingsauto was er al gauw, alleen de juiste auto was het niet, want die moest uit Florence komen. De zelfde berger, een handige Harrie, ging met de sleutel, de cilinder en schroevendraaiers aan het prullen. Hij kreeg de cilinder erin en kon toen de auto starten. We zijn eerst naar het bergingsterrein gereden en vandaar op eigen kracht naar de camperplaats terug gereden. We moe(s)ten de sleutel erin laten en hopelijk kunnen we maandagochtend zelf wegrijden naar de garage anders moet de bergingsauto weer komen.
We gaan morgen gewoon Pisa bekijken en korten waarschijnlijk de reis een beetje in, omdat we nu weer extra kosten moeten maken. We komen vast nog wel een keer in Italië om weer te genieten van dit land.
29-10-2016, Pisa 1e dag.
De dag begon en bleef de hele dag zonnig. Na de koffie zijn we te voet naar de Lidl, een favoriete winkel voor camperaars, gegaan. Met een rugzak en twee tasjes vol kunnen we er even tegen.
Na de lunch zijn we naar het plein met de scheven toren van Pisa gelopen. We hebben daar een entreekaart gekocht voor Camposanto, Battistero, het Museo dello Sinopie en een vrije entree voor de kathedraal, anders mocht je pas op een bepaalde tijd de kathedraal in.
Het Camposanto is een overdekte begraafplaats, gebouwd rond een ouder kerkhof. Belangrijke Pisanen zijn hier begraven. Aan de wanden zijn grote fresco’s die in de loop der tijd beschadigd geraakt zijn(ook door een bombardement in de WOII). Bij restauraties, zijn de fresco’s van de muren afgehaald(knap stukje werk!). Onder de fresco’s kwam men voortekeningen tegen. Die zijn ook verwijderd en hangen nu in het Museo dello Sinopie; “sinopie” is afgeleid van “sinopia”. Dit is de rode aarde uit Sinope(Klein-Azie) die gebruikt werd als onderlaag voor de voortekeningen. Het Battistero is de grootste doopkapel ter wereld(55m hoog). Met de bouw werd in 1152 begonnen, toen ze al een eeuw bezig waren met de bouw van de dom(duomo). Eind 14 e eeuw was de bouw gereed. Bovenop de koepel, staat natuurlijk Johannes de Doper. Met een trap kon je een stuk omhoog naar de koepel en had je een mooi uitzicht op de dom. Met de bouw werd al in 1064 begonnen en was afgerond in de 14e eeuw. De scheve toren is natuurlijk een trekpleister. Heel wat mensen proberen op hun foto’s de toren om te duwen of overeind te houden. Na een terrasje zijn we langs de oever van de Arno teruggelopen naar de camper. Op de camperplaats zijn de vrij gekomen plaatsen bijna allemaal weer bezet. Het was weer een mooie dag en we hebben weer veel gezien en gefotografeerd.

30-10-2016, Pisa, 2e dag.
Het was mooi weer(plus 20 graden), dus de stoelen achter de camper in het zonnetje gezet, boekje erbij. Heerlijk. Na de lunch zijn we naar het centrum gelopen en hebben genoten van het lekkere weer, de stad en de Arno. Voor het eten waren we terug bij de camper en een hebben een luie avond gehad.

31-10-2016, Pisa – garage – La Spezia
We zijn op tijd opgestaan om op tijd te kijken of we weg kunnen rijden. Om 10.00 uur moesten we
bij de garage zijn. De camper startte prima en om 09.15 uur waren we bij de garage. We hoorden dat het onderdeel er nog niet was. Om elf uur ging ik eens vragen of er nog wat ging gebeuren. Toen ik terug bij de camper kwam, had Wilma net bericht van de Aveco(camperverzekering) gehad dat het onderdeel er was. Om 12.00 uur gauw geluncht, want ze zullen zo meteen wel de camper komen halen. Om 12.30 uur was het tot 14.30 uur pauze voor de monteurs. Om 14.45 uur gebeurde er nog niks. Na de receptie gelopen en het commentaar dat ik kreeg, was dat we om 17.00 uur aan de beurt waren. De Aveco gebeld en met de Aveco-dame aan de lijn naar de receptie, loopt de receptioniste gewoon weg! Wat had ik zin om de heleboel stijf te vloeken in het Nederlands!! De receptioniste gaf na het gesprek met de Aveco-dame aan, dat we voor 17.00 uur geholpen zouden zijn. Om half vier waren we aan de beurt. Na drie kwartier was het gepiept, maar Wilma is de werkplaats nog ingelopen om te zeggen dat ze de camper nu mee wilde nemen, want haast om de rekening op te maken, maakten ze niet. De aanbetaling van € 100 vergaten ze ook nog. Er hing een fraai bord in de wachtruimte met 10 stellingen die de garage belangrijk vond. Eén ervan was, snelle service! Ik ga, als ik thuis ben, nog eens een nijdige brief schrijven naar Fiat Italië en de garage zelf. Tegen vijven, dus na meer dan 7 uur wachten, konden we weg. Ik moest zelf de camper uit de garage rijden.
We hadden gehoopt om ’s middags al naar Levanto te rijden. Het is 127km rijden, maar we zouden er volgens de TomTom 3 uur over doen. Het was een weg langs de kust met bijna alleen maar strandtenten, strandhuisjes, campings en hotels. Je reed van het ene dorp naar het andere dorp en dat in de spits. In La Spezia zijn we om 19.00 uur gestopt op een camperplaats. Morgen rijden we de laatste 40km naar een camping. Vandaar kunnen we Cinque Terres bekijken en de dag daarna de was doen met een wasmachine.

• 01 November 2016 - 23:33

SOPHIA WORTEL:

sophiawortel33@outlook.com

Dag Mike en Wilma.

Je reisverslag met belangstelling gelezen.
    Wat kan men toch een pech hebben.
    Echt op zijn Italiaans. Zij hebben alle tijd.terwijl jullie zo graag weg wilde.
    Gelukkig is alles goed gekomen.
    Fijn dat jullie goed verzekerd zijn.
    Nu alle pech vlug achter jullie laten en nu dubbel genieten van alle moois .
    Ik wens jullie nog een heel fijne tijd toe
    Hier gaat alles prima.Heb een heel fijne verjaardag gehad.ook met de buurtjes.
    Mike en Wilma .Nog een heel fijne tijd toegewenst en een veilige thuis komst.
    Groetjes van Sophia. Daag.

• 03 November 2016 - 16:04

Piet & Ineke Keijsers - Van Loon:

He luitjes straks zijn jullie nog thuis voor wij vertrekken ( 30 November ) Maar dat zien we wel zo niet dan wens ik jullie toch nog een goed verder verloop van jullie reis. Mocht je tijd en zin hebben kom dan naar Kisumu dan leer ik je echt wachten Ha ha. Ik kan me voorstellen hoor dat je er soms de pest in hebt. maar je ziet in het Roomse Italie komt het ook zonder vloeken allemaal goed. Hier alles prima het blad begint te vallen dus straks is alles anders. Ik wens jullie nog veel plezier
    Wij zijn binnenkort te volgen op www.Paradice.waarbenjij.nu. Evt wachtwoord Jacinther