Firenze(Florence) - Reisverslag uit Firenze, Italië van Mike Vliet - WaarBenJij.nu Firenze(Florence) - Reisverslag uit Firenze, Italië van Mike Vliet - WaarBenJij.nu

Firenze(Florence)

Door: Mike

Blijf op de hoogte en volg Mike

27 Oktober 2016 | Italië, Firenze

26-10-2016, Siena – Florence
Vanmorgen extra vroeg opgestaan om makkelijk weg te kunnen rijden, want dan staan er nog niet zo veel raar geparkeerde auto’s. Dat lukte en zo reden we vlotjes Siena uit. Zodra we een rustige plek gevonden hadden, zijn we gestopt om rustig te ontbijten. Ondertussen werd het licht en konden we meer van de omgeving zien. We hebben weer een stuk Mille Miglia gevolgd en reden vandaag door het wijngebied van de Chianti. Het gebied is iets ruiger als dat vóór Siena. Bomenbladeren, maar vooral de bladeren van de wijnstruiken waren mooi geel aan het verkleuren. Helaas scheen het zonnetje er niet op door de bewolking, anders krijg je vast heel mooie foto’s.
We moesten aan de andere kant van Firenze zijn dus hebben we een stukje omgereden om bij de camperplaats in de stad te komen. We zitten, bleek ’s middags, op 10 min fietsen van het station. Nog 5 min erbij, hier en daar eenrichtingverkeer negerend, en we stonden bij de prachtige Domkerk(Kathedraal van Santa Maria di Fioren, in fases gebouwd en in 1436 ingewijd. Aan de buitenkant is deze kerk net zo mooi als die van Siena, maar het interieur ervan is veel donkerder en soberder. Er vlakbij staat, opgetrokken uit dezelfde kleuren marmer als de kerk, de doopkapel(11e/12e eeuw) waar Dante gedoopt is. Zonder een vast plan hebben we rondgelopen, we zijn nog nergens ingegaan waar betaald moest worden, want er is al zo veel/teveel te zien in deze stad. Piazza della Republica, het Piazza della Signoria waar het barst van de beelden, het gildenhuis Orsammichel, de hal van het Palazzo Vecchio(Habsburgse tijd), de oudste en beroemdste brug van Firenze, de Ponte Vecchio met daarop kleine huisjes en nu vooral juwelierswinkeltjes, de binnenplaats van het bekendste museum van Firenze(Galleria degli Uffici) en het Piazza Santa Croce met alweer een basiliek. Op de terugweg naar de fietsen hebben we een hapje gegeten en toen was het al donker aan het worden. De terug weg was een stuk lastiger, omdat de straten die wij moesten hebben druk eenrichtingverkeer hadden of afgesloten waren door wegwerkzaamheden. Met veel gezoek en omwegen hebben we in het donker de camperplaats eten te vinden, hierbij geholpen door mijn Garmin en de Maps.Me app.
Morgen gaan we met de bus, dus de fietsen gingen meteen in de camper. Net toen ik daar mee klaar was, begon het te regenen. Wat hebben we geboft met het weer. Een beetje zon, weinig wind en temperatuur tot 26 graden!

27-10-2016, Firenze(Florence), 2e dag.
Vandaag hebben we een stralende dag gehad. Lekkere temperatuur, de hele dag met blote arme gelopen.
We hebben eerst terreinverkenning gedaan, voor na het museumbezoek. We hebben een drie kwartier in de rij gestaan om kaartjes te kunnen kopen voor hét museum van Firenze, Galleria degli Uffizi. Het museum werd in het midden van de 16e eeuw gebouwd in opdracht van groothertog Cosimo I om te dienen als kantoorgebouw(Uffizi=office). Al in de 16e eeuw begonnen de Medici al met hun kunstverzameling hier onder te brengen. Twee 130m lange vleugels met zijruimtes laten vooral schilderijen en wat beeldhouwkunst zien van voornamelijk de 13e t/m 18e eeuw. Er moeten ook ruimtes zijn met Nederlandse schilders, maar die ruimtes waren ze aan het opknappen. We hebben prachtige werken gezien van Michelangelo, Leonardo da Vinci, Botticelli, Donatello en nog veel meer voor kunstkenners bekende schilders. We hebben hier een paar uur doorgebracht om dat moois te bekijken.
Uit het museum komend, zagen we mensen lopen met heerlijke uitziende broodjes. We hebben gevraagd waar ze te koop waren. In een straatje om de hoek stonden de mensen in de rij. En de broodjes waren heerlijk en vulden onze magen goed!
Met nieuwe energie zijn we nog naar de San Lorenzokerk, de oudste kerk van Firenze, geweest. Deze kerk ziet er aan de buitenkant niet uit, maar had,volgens de oorspronkelijke plannen, bekleed moet worden met marmer. Er hoorde ook nog een klein museumpje bij , met het graf van Donatello, van Cosimo de Oude en veel relikwieën bevattende kunstwerken. We zijn ook nog bij een grote, hoge markthal geweest, waar je nu lekker hapjes en drankjes bij verschillende tentjes kunt nuttigen. Daarna was het genoeg geweest en om half zes waren we terug bij de camper.
Toch nog weer iets wat me is opgevallen: er wordt veel meer gerookt als in Nederland, de vele overal tussendoor slingerende scooters en wat motoren, de driewielertjes met laadbak of huif die je in de dorpjes, maar ook in de steden veel ziet. Florence is minder hectisch, relaxter als Rome en je ziet hier ontzettend veel stalletjes(naast elkaar!!) met allemaal leren tassen,tasjes, riemen, portemonnees, boekomslagen. Hoe kunnen ze er van bestaan?!
Veel mensen hebben ons gevraagd of wij iets gemerkt hebben van de aardbeving. Wij hebben niets gemerkt. Vanmorgen in het museum voelden wij twee keer de vloer trillen, maar of dat van een aardbeving was dat weten we niet.

• 29 Oktober 2016 - 20:54

Kees:

Wat een "bofkonten" zijn jullie.Jaren geleden moesten wij minsten drie uur wachten voor we Uffizi binnen mochten.
    Toch ook wel de doopkapel van binnen gezien met dat prachtige plafond?
    Italianen en het verkeer....Alles heeft z'n charmes als het maar te overzien is.
    Ervaren chauffeurs als jullie zijn, moet dat een makkie zijn.
    Geniet verder van de scheve toren en de marmergroeven niet echt ver van Florence.