Nog even van het mooie weer in Italie genieten - Reisverslag uit Genua, Italië van Mike Vliet - WaarBenJij.nu Nog even van het mooie weer in Italie genieten - Reisverslag uit Genua, Italië van Mike Vliet - WaarBenJij.nu

Nog even van het mooie weer in Italie genieten

Door: Mike

Blijf op de hoogte en volg Mike

03 November 2016 | Italië, Genua

01-11-2016, La Spezia – Levanto
We hebben rustig kunnen slapen en we werden wakker met een zonnetje. Wij gingen op weg naar een camping in Levanto. De route er naar toe was mooi met herfstkleuren, maar met veel bochten, veel klimmen en dalen. We komen via een smal weggetje bij de camping en er is een grote uittocht van campers gaande. Bleek de camping voor de winter dicht te gaan om 10.00 uur en wij waren er half 10! Wilma kon gelukkig een stukje doorrijden om te keren. We zijn Levanto in gereden en vonden twee mixed parkingterreinen. We hebben de camper geparkeerd, koffie gedronken, boterhammen gemaakt en hebben een dagkaart gekocht voor de 5 dorpjes langs de kust, Cinque Terre, die goed te bereiken zijn met een vaak rijdende trein. We zijn met de trein naar het verst gelegen dorpje, Riomaggiore, gegaan. Daar de toerist uitgehangen en de trein naar Manarola, Corniglia, Vernazza, Monterosso en tot slot naar Levanto genomen. Allemaal kleine, kleurige dorpjes die beginnen aan het water en tegen de hellingen aangebouwd zijn. Veel kleine winkeltjes, barretjes, en eettentjes, inspelend op het toerisme. We hebben daar ook een grote zak gefrituurd mixed seafood en een kleine zak fish ‘n chips gegeten. Heerlijk was het. De hele dag is het mooi weer geweest. Ik heb de hele dag in mijn poloshirt met korte mouwen kunnen lopen.
Om 18.00 uur waren we bij de camper en ik heb nog 4 jerrycans met water in de schoonwatertank gegoten. Morgen gaan we richting Genua(Genonva) naar een camping die nog wel open is!

02-11-2016, Levanto – Genova(Genua)
De camperplaats zo dicht bij het station was rustig en je weet dat ’s morgens vanaf half zeven het verkeer op gang komt. We waren dus wat vroeger wakker en waren bij de eersten die over de markt liepen en hebben bij de Conad, een supermarkt, boodschappen gedaan. Opvallend was het grote aantal driewielertjes die we in Levanto hebben zien rijden.
De rit van Levanto naar Genua ging langs en door alle plaatsjes langs de kust. Wilma begon met rijden en heeft veel bergweggetjes gehad en ik kreeg het stuk met de vele plaatsjes en met Genua.
Het was een afstand van niks(127 km), maar ook nu deden we er drie uur over! Maar ja, we hebben de keuze gemaakt om niet over de tolwegen te rijden en zo “binnendoor” zie je meer en veel meer moois van het land.
Aankomend bij Genua wordt je geconfronteerd met de grote van de stad en het vele verkeer. We hebben al heel wat fratsen gezien in het Italiaanse verkeer, maar we blijven ons verbazen: de vele scooters die links en rechts jou en andere auto’s, passeren om zigzaggend verder te rijden, die lang op de verkeerde helft van de weg je tegemoet rijden of die zonder te kijken uit een zijstraat de weg oprijden. Er zijn zoveel scooters in dit land dat je overal meterslange rijen geparkeerde scooters ziet staan die met de neus naar de stoep staan. De druk bellende, zonder gordel rijdende chauffeurs, de al eens door mij genoemde overschrijding van dubbele strepen, het overschrijden van de snelheidslimieten! De Italiaanse regering zou een eind uit de financiële problemen zijn, als ze hier beter op gingen controleren! Toch hebben pas een of twee keer iets van een ongeluk gezien met auto’s en nog niet met scooters, terwijl we toch meer dan in Nederland de ambulance horen uitrukken.
We zijn veilig aangekomen op een camping in Genua die wel open is in deze tijd van het jaar. We hebben meteen onze opgespaarde was aangeboden om te wassen, want dat doet het personeel! Wilma is na elke wasronde even terug gelopen om de kleding die niet in de droger mag, er uit te wissen. Ik heb gisteren en vandaag geprobeerd een geocache te vinden, maar helaas geen succes deze keer. We houden ons gemak een beetje, we hebben al veel gezien, daarom gaan we Genua niet meer bekijken. Dat bewaren we met Milaan voor een volgende keer. Eind deze week zijn we weer bij Maria-José in Sion(Zwitserland). Als het weer mee zit, ga ik met haar zondag of maandag een bergwandeling maken. Vandaar rijden we naar Paderborn(Duitsland), waar ik nog iets in het archief van mijn voorouders wil uitzoeken en dan zit het er bijna weer op.

03-10-2016, Genova(Genua)
Als we naar het noorden zouden rijden vandaag, komen we in het slechte weer terecht. Hier belooft het een mooie dag te worden, dus gaan we toch Genua bekijken. Met informatie van de receptioniste van de camping zijn we naar het station van Genova Pegli gelopen. We passeerden een kapper en ik moest na 2 maanden nodig mijn haar laten knippen. Binnen tien minuten was ik aan de beurt en met Google Translate kan je een heleboel duidelijk maken. Een leuke uitspraak die bij de kapper hing: “De enige waar een vrouw haar hoofd voor buigt, is de kapper”.
Voor €4,50 pp. hadden we al kaartjes gekocht voor 24 uur openbaar vervoer. Uitgestapt in station Genova P.Principe en vandaar liepen we zo het oude centrum in. We hebben hier veel indrukken opgedaan. Het barst er van de palazzo’s, uit de kluiten gewassen herenhuizen met minimaal 3 of 4 verdiepingen. Wat opvalt, is dat veel kale muren met een tromp l’oeuil beschilderd zijn, zodat ze er chiquer uitzien dan in werkelijkheid of dat ze meer ramen hebben dan in het echt. Als je wat verder weg staat, kan je het verschil maar moeilijk zien. Er zijn ook heel veel smalle straatjes met veel kleine winkeltjes. Het havengebied is een stuk moderner en er is van alles te zien en te beleven(groot zeeaquarium, rondvaarten, walvissen spotten, eten en drinken). Het was er behoorlijk druk.
Het viel op hoeveel basisschoolkinderen en middelbare scholieren in deze stad met hun leerkrchten op pad waren.
In deze stad rijden nog meer scooters rond als in andere Italiaanse steden. Parkeerplaatsen en sommige straten staan vol met die dingen!
Alles bij elkaar hebben we er geen spijt van dat we Genua met een bezoek vereerd hebben en Wilma komt straks met een verbeterde conditie thuis.

• 03 November 2016 - 23:27

Els Mampaeij-Hoogenboom:

Fijn die leuke beschrijvigen van jullie "super-aanpassen"vakantie, door geduvel met muis nu pas
    gereageerd want inmiddels door kleindochter nieuwe muis gehaald en geiinstalleerd

Mag n.l. nog steeds niet rijden hand nog niet goed, gelukkig is huisarts weer terug en via röntgen
    gelukkig vastgesteld GEEN onstoken bot, daarna weer chirurgie vandaag en werd geadviseerd
    via huisarts nu reumatoloog....... wordt vervolgd.
    Maar wat heerlijk dat jullie ondanks de tegenslagen zo genieten en ons laten meegenieten.
    Die spreuk van de kapper zal onze Rob blij me zijn....
    Frank en gezin helpen en rijden en zo is er al meer dan een maand voorbij.
    Fijne en goede reis en veel groeten voor jullie en voor Marie-José ook.
    Voorzichtig rijden en veilig thuiskomen is bij jullie in goede handen,
    dus tot ziens.
    Els M-H

• 05 November 2016 - 22:01

Nelly:

Hoi luitjes,
    Ik lees jullie mooie en vervelende dingen .
    Maar wat een PRACHTIGE reis !!!