we zijn nu in Siena - Reisverslag uit Siena, Italië van Mike Vliet - WaarBenJij.nu we zijn nu in Siena - Reisverslag uit Siena, Italië van Mike Vliet - WaarBenJij.nu

we zijn nu in Siena

Door: Mike

Blijf op de hoogte en volg Mike

25 Oktober 2016 | Italië, Siena

23-10-2016, Vitorchiano – Bolsena
Gisterenavond laat kregen we nog een buurman op de camperplaats met een enorme, dure Mercedescamper, waar je een grootrijbewijs voor nodig hebt. Hij was ongeveer zo groot als een stadsbus en hij kon ook nog stukken aan de zijkant met een afstandbediening uit laten schuiven. Er zaten maar twee mensen in!
Vannacht en vanmorgen regende het af en toe een beetje. We wilden omdat het niet zo mooi weer zou worden een stuk doorrijden. We hadden de TomTom op Siena gezet(160 km), maar na 40 km was het te mooi weer om door te rijden. We zijn daarom gestopt in Bolsena aan het meer van Bolsena. Na de lunch hebben we lekker in de korte broek en met blote voeten in de sandalen op een bankje in de zon gezeten. Heerlijk tijd voor een boek en een puzzel en net als gisteren nog een geocache kunnen vinden.
De televisie doet het ook op de BVN, dus ik kan vanavond ook nog Studio Sport zien.
Wat hebben we toch een luizenleventje zo.

24-10-2016, Bolsena – Siena.
Heerlijk geslapen, de camperplaats was erg rustig. Het was niet koud gedurende nacht en vanmorgen was het meteen aangenaam. We hebben de Mille Moglia kunnen vervolgen over glooiende hellingen met veel bochten, wegdekken als een lappendeken, kliimmen en dalen door het Toscaanse landschap met heel veel kale akkers. Als het zonnetje scheen, was de grond van de omgeploegde akkers licht beige en nog veel herfstkleuren. Jammer dat je niet zomaar op de smalle weg kunt stoppen om mooie foto’s te maken. Bij de vrijstaande huizen stonden vaak de als vingers omhoogwijzende cypressen.
Bij Radicofani(800m), met op het hoogste punt een burcht met een grote toren, was een camperplaats met servicemogelijkheden. Hier uitgebreid gepauzeerd en de camper voorbereid op een mixedparking van Siena zonder servicemogelijkheden.
In Siena aangekomen was de parkeerplaats aardig vol. We hebben de camper in een hoekje gezet en gewacht tot een geschiktere plek vrij kwam. Met veel gedraai en gekeer stond de camper op die plek, maar verkeerd om, dus weer draaien en keren. Uiteindelijk stond de camper naar ons zin. Hopelijk worden we niet te veel ingebouwd. Anders zullen we ’s morgens heel vroeg moeten wegrijden als er nog niet veel auto’s staan. Ik ben hier ook achter het probleem van de TV gekomen, die vaak dienst weigerde. De bus naar het centrum van Siena stopt aan de overkant van de straat en stopt bij terugkomst voor de camperplaats.

25-10-2016, Siena
We werden al vroeg wakker door het drukke ochtendverkeer, dus stonden we voor negen uur bij de bushalte. We hebben zeker een half uur gewacht tot de bus kwam. We bleven iets te lang zitten, maar gelukkig kwam de bus, die de andere kant op moet rijden, al aan gereden. Gauw erin en één of twee haltes terug(omhoog!).
Het autoluwe centrum is heerlijk rustig als je het vergelijkt met het drukke Rome. Alles ligt lekker dichtbij elkaar. We hebben eerst lekker rondgeslenterd en zijn daarna de Domkerk(kathedraal) in geweest. Wat een prachtig gebouw, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant. Een hoogtepunt van gotiek! Er is zoveel aan te zien. Vooral die prachtige vloeren! Ik hoop dat de foto’s dat ook laten zien. Uitgebreid koffie en een broodje genuttigd, bleek wel een dure uitspanning te zijn. De cappuccino was al € 1,10 duurder als normaal en een broodje was € 5,80. We hebben ook een stuk panforte gekocht, een heel compact soort vruchten/notenbrood. Smaakte goed.
We hebben de wandeling voortgezet en zijn teruggegaan naar het centrale plein, de Piazza del Campo, bij veel mensen bekend van de paardenraces(Palio) die in het centrum worden gehouden.
Aan dit plein ligt het Palazzo Publico, een symbool van Siena’s onafhankelijkheid en welvaart met zijn burgerlijke gothische architectuur. Er mochten geen foto’s gemaakt worden, maar de suppoosten zijn meer met hun mobieltjes bezig dan met hun werk, dus …..! Tot slot zijn we naar de basiliek van San Dominco gelopen, een kerk uit begin 1200. In deze kerk, met alleen voorin kerkbanken, hingen de vlaggen van alle wijken van Siena ter ere van St. Catharina, wier hoofd en vinger als relikwieën bewaard worden. Ook waren er kleurige, moderne gebrandschilderde in deze kerk te zien. Ook hier, verboden foto’s en video’s te maken, maar één suppoost is dan toch te weinig, dus ….! Wel zonder flits!
Vanaf deze kerk was het niet ver lopen naar het busstation. Wij op zoek naar de halte van bus 10, terwijl we wisten dat we ook bus 35 of 36 konden nemen. Ineens hoor ik Wilma fluiten, ik zo vlug mogelijk op het geluid af en zij stond al in bus 36. Ik stap in, wil betalen en de buschauffeur zei toen, terwijl de bus al reed, dat ik van te voren een kaartje had moet kopen. Bij bus 10 kan je in de bus een kaartje kopen. We zijn in de bus gebleven en gelukkig was er geen controle! Zo zijn we iets voor vieren weer terug bij de camper. Er was nog veel meer te zien, maar we hebben Florence(Firenze) ook nog te goed.
Vanavond bijtijds naar bed en morgenochtend iets vroeger op, zodat we niet klem zitten met het verlaten van het parkeerterrein.

• 25 Oktober 2016 - 19:07

Kees Dam:

In Florence zeker niet vergeten: de ponte Vecchio en het Uffici museum . Waren voor ons ook vergetelijk!
    Neem de tijd heb in deze prachtige stad.
    GENIET van al dat moois.
    Groetjes Els en Kees

• 26 Oktober 2016 - 23:55