Assisi , Spoleto en Rome - Reisverslag uit Vitorchiano, Italië van Mike Vliet - WaarBenJij.nu Assisi , Spoleto en Rome - Reisverslag uit Vitorchiano, Italië van Mike Vliet - WaarBenJij.nu

Assisi , Spoleto en Rome

Door: Mike

Blijf op de hoogte en volg Mike

22 Oktober 2016 | Italië, Vitorchiano

16-10-2016, Assisi
We staan op een rustige camping op loopafstand(1km) van Assisi. Het is een terrascamping en we stonden helemaal onderaan. Vanochtend hebben we de camper hoger gezet zodat alles makkelijker te bereiken is.
De ochtend begon met mist, vooral in de vlakte. Na de koffie zijn we te voet naar het centrum van Assisi gegaan. We zagen niemand fietsen, dus de massa maar gevolgd.
Naar het centrum en naar de kerk waar St. Franciscus begraven ligt, is bijna alleen maar naar beneden. De eerste foto’s die ik in het centrum maakte, waren nog mistig. Na twaalven kwam de zon door en konden we alles beter zien. Mijn zus Monica was benieuwd hoe wij Assisi zouden vinden. Het was zondag, dus was het extra druk. Verrassend zijn de auto’s die door de straatjes van Assisi mogen rijden. We hebben heel wat kerken gezien, bij de kerk van Franciscus werden tassen en rugzakken gecontroleerd. Bij mij ging de metaaldetector af, sleutels en een mobieltje in mijn broekzakken. Ze vroegen nog of ik een mes bij me had. Ik ontkende dat, maar had wel een keukenmesje bij me om de appels te snijden!
De kerk van Franciscus, vooral de benedenkerk, er was een kerkdienst gaande(vol!), vond ik indrukwekkend. Jammer dat je geen foto’s mag maken. Aan het einde van de middag ben ik nog naar de Rocca Maggiore gelopen, een burcht aan de noordkant van Assisi met een schitterend uitzicht over de omgeving. Gelukkig was het helder geworden, dus ik heb kunnen genieten van het uitzicht.
Daarna begonnen we aan de wandeling terug. Voor Wilma was het een grote inspanning, want het ging alleen maar omhoog! Met regelmatig stoppen en een duwtje in de rug kwamen we bij de camping.
Even bij de receptie berichtjes binnengehaald en een munt gehaald voor de wasmachine.
Voor het eten was de wasmachine al aan het draaien. Na het eten het meeste van de was in de droger.
17-10-2016, Assisi – Spoleto
Vanmorgen na uitgebreid douchen, ontbijt, eerst huishoudelijk werk verricht. Een deel van de was die niet in de droger mocht, buiten gehangen, geserviced, gestofzuigd of is het stofgezogen, foto’s bij het reisverslag doorgestuurd en de stroomdraden opgeruimd. Voor vertrek nog even koffie gedronken en daarna op weg naar Spoleto. Het gebied van Assisi naar Spoleto is bezaaid met olijfboomgaarden die vooral op de hellingen van de bergen liggen. In de vlakte liggen meer de akkers.
Rond lunchtijd, na 45 km, waren we op de camperplaats van Spoleto. Deze plaats staat ook op de Werelderfgoedlijst. Het centrum was te voet goed te bereiken, maar er is een boven- en een benedenstad. Dat betekende dus weer klimmen. Na een stukje geklommen te hebben, zagen we dat er liften en roltrappen moesten zijn om hoogteverschillen te overbruggen. We waren een beetje aan het uitzoeken hoe we daar moesten komen, toen een Amerikaans echtpaar ons aansprak. Zij wisten de weg naar de acht langzaam omhoog gaande lopende banden. Aan het eind van deze lopende banden was nog een lift om op het hoogste punt van het stadje te komen!
Het Amerikaanse echtpaar is een week of vijf aan het hiken(wandelen) en wil nog naar Rome. Ze zagen tegen de afstand en de tijd op om daar te komen. We hebben ze aangeboden om met ons mee te reizen. Ben benieuwd of ze mee gaan!
Spoleto was een verademing als je het vergelijkt met de zondagsdrukte gisteren in Assisi.
Het uitzicht van de Rocca Albornoziana was heel mooi en de kathedraal van S. Maria Assunta(Maria ten hemelopneming), die we bereikten met roltrappen was fraai. Twee grote orgels, mooie orinele mozaïekvloeren, mooie schilderingen en bijna overal uitleg. Foto’s maken geen probleem. Vanaf de kathedraal, ook wel Duomo genoemd, zijn we met behulp van Maps Me(wat een geweldige app) afgedaald. We wisten dat we langs een supermarkt zouden komen en hadden al boodschappentassen in de rugzak gedaan. Met twee tassen en een rugzak vol boodschappen waren we rond vijven terug bij de camper.
We hebben een klein deel van Spoleto gezien, maar als we in de buurt zijn gaan we er nog een keer naar toe.

18-10-2016, Spoleto – Rome, camperpark Area di Sosta L.P.G.
Om half tien belden de Amerikanen(Cherry en Marshall) dat ze graag mee wilden rijden naar Rome. We hebben koffie met ze gedronken en om 11.00 uur hebben we de reis vervolgd over een toeristisch mooie route( van de Mille Miglia). Het was jammer dat het zwaar bewolkt was en af en toe regende, want de herfstkleuren waren prachtig. In Rieti hebben we met z’n vieren geluncht. Het eerste stuk ging vlot over een redelijke weg. We hebben de Amerikanen Italiaans verkeersgedrag kunnen laten zien. Geen gordels, niet handsfree bellen, door rood rijden(moterscooter), inhaalverbod en dubbele strepen negeren en dan in gaan halen als je het hoogste punt van de weg nog niet bereikt hebt of voor de bocht inhalen!
Bij het naderen van Rome(16.00 uur) werd het duidelijk drukker. Tot nu toe hebben we geen ongelukken of botsingen gezien, maar nu een paar achter elkaar(blikschade) en dat veroorzaakt opstoppingen. Op sommige punten ontstonden drie rijen auto’s, terwijl de strepen twee rijbanen aangaven.
We zijn heelhuids aangekomen bij een groot camperpark(140 plaatsen en in het hoogseizoen nog eens 200 erbij!), echt alleen maar voor campers met alle faciliteiten in het meervoud. Er is een winkel met camperbenodigdheden, een camperwasplaats. Ze verkopen er zelfs accu’s. We kunnen hier 4 nachten blijven, want ze verwachten heel veel camperaars die naar het Vaticaan gaan op zondag i.v.m. een audiëntie.
We hebben uitgebreid uitleg gekregen over hoe we in het oude centrum en bij het Vaticaan kunnen komen.
De Amerikanen kregen uitleg over hoe ze bij hun hotel kunnen komen en wie weet zien we ze nog één dezer dagen. Ze vonden het in ieder geval een prachtige ervaring zo’n rit met de camper.

19-10-2016, Rome, 1e dag.
Gisteren hebben we een Roma-Pas aangeschaft voor gratis openbaar vervoer, entree voor twee toeristische bezienswaardigheden en hier en daar korting op entreegelden.
Om half tien stonden we bij de bushalte naar het kopstation Termini, midden in Rome. Er was druk verkeer en daar zat de bus ook in. Drie kwartier gewacht. Drie kwartier later waren in het centrum. Daar op zoek naar het toeristenbureau. Nergens stond het aangegeven. Na veel zoeken gevonden, daar konden we een aantal antwoorden op onze vragen krijgen. We hadden geen boekje over Rome. Bij het toeristenbureau hadden ze ons verteld dat daar ook een toeristenbureau was met een boekwinkeltje. Niet gevonden op de aangegeven plaats, maar verderop. Zo waren we al veel tijd kwijt. We hebben besloten om te beginnen bij het Colosseum. We zijn er naar toe gelopen. Met de Roma-pas passeerden we hele rijen wachtende bij de kassa’s. Wel moesten we door een veiligheidscontrolepunt. Zo’n groot, oud bouwwerk is indrukwekkend, zeker met de uitleg die je overal kunt lezen. Toen trok het veel mensen, maar nu ook! Na het Colosseum op een bankje geluncht en nog een geocache gevonden bij een triomfboog van Constantijn. Langs het Forum Romanum gelopen naar het Piazza Venezia met een groot hoog wit gebouw en fontein, Pallazo Venezia, gebouwd in 1455 door de Venetiaanse paus Paulus II, toen hij nog kardinaal was. Ervoor staat nog een monument voor Victor Emanuel II. Daarna volgden een aantal van de beroemde fonteinen, zoals de Trevifontein(daar kon je over de hoofden lopen!) en de fonteinen van het Piazza Navona. We kwamen bij het Pantheon en belandden aan de oever van de Tiber bij het St. Angelokasteel(12e eeuw). Toen toch maar doorgelopen naar het Vaticaan. Ook daar in de rij voor de veiligheidscontrole. Gratis toegang in de kerk. Wat een gebouw, wat een pracht en praal. Ik herkende wel dingen die je in de basiliek van Oudenbosch ook ziet. Overal in Rome zie je pelgrimsgroepen van diverse nationaliteiten, vaak met sjaaltjes om met daarop het embleem van het Heilig Jaar van de Barmhartigheid. Veel kerken hebben momenteel een versierde heilige deur.
Na al dat moois na een flinke wandeling, toch een bus gevonden die ons naar de wijk Trastevere bracht. Deze wijk doet denken aan het Quartier Latin in Parijs met al die kleine restaurantjes. We hebben buiten zittend Wilma’s verjaardag gevierd met een dinertje. Na het eten moest uitgezocht worden, hoe we bij het kopstation Termini moesten komen. Een Italiaans dame moest ook die kant op en heeft ons meegenomen met bus 23 en daarna de metro. Bij het kopstation moest de halte gevonden worden waar de bus naar camperplaats vertrekt. Daar lang gewacht en uiteindelijk waren we om 22.30 uur bij de camper.
Het is een lange vermoeiende dag geworden, met veel uitzoekerij en veel geloop.
Wilma bedankt iedereen die aan haar verjaardag gedacht heeft. Ze heeft veel berichtjes ontvangen.

20-10-2016, Rome, 2e dag.
Om 10.00 uur stonden we bij de tramhalte naar het kopstation Termini. Ook een manier om in de stad te komen en geen last van het verkeer.
Vandaag wilden we de Via Appia Antica lopen, een oude rechte Romeinse weg die naar de stad loopt. Vanaf het station met een bus naar de Piazza Venezia. Hier weer zoeken naar de bus die ons een eindje buiten Rome zou brengen. Uiteindelijk gevonden en met meerdere toeristen op weg. Op een gegeven moment stapt iedereen uit, maar wij hadden het idee dat we nog verder moesten. En dan ga je twijfelen als de bus de Via Appia verlaat! Aan de chauffeur gevraagd of we nog goed zaten voor het beginpunt van de wandeling naar de resten van de Villa dei Quintili. We zaten goed, maar eenmaal uitgestapt zagen we “villa” liggen maar we zagen nergens borden die ons er naartoe konden leiden. Na veel gezoek, gingen we naar de bushalte om weer terug te rijden, daar toch nog even gevraagd hoe we bij de “villa” konden komen en ja hoor, dat kon toch. We hebben ongeveer tweederde van de Via Appia gelopen en zijn na het bezoek aan de catacomben van San Sebastian op zoek gegaan naar de bus. Bij de catacomben kregen we uitleg over het ontstaan van deze catacomben. Eerst was het een mausoleum voor gecremeerde Romeinen in de wanden van een tufsteengroeve. Later werden er 3 verdiepingen tunnels(12km) met nissen uitgehakt om daar de eerste christenen in te begraven. Erboven is in de 4e eeuw een kerk gebouwd. Petrus en Paulus zijn hier tijdelijk begraven geweest. De resten van San Sebatian liggen nu in de kerk, onder de kerk is nog een crypte van deze helige. Bij Piazza Venezia weer gezoek, toch lastig als er geen busplattegronden te krijgen zijn. De bushalte gevonden, waar meerdere bussen stopten. We konden met drie lijnen mee. We hebben vier bussen laten gaan, omdat ze propvol waren. We wilden dan maar gaan lopen, toen er weer een bus kwam. We hebben ons erin weten te proppen. Onderweg konden veel wachtenden niet in onze bus komen. In de buurt van het kopstation een hapje gegeten, even lekker gezeten!
Vandaar was het 10 min lopen naar de tram en om 19.20 uur stapten met nog heel veel andere reizigers in de tram. Wat een drukte nog op dit tijdstip. Wat gisterenavond in de bus en vanavond in de tram ons opviel, was het feit dat er weinig blanke mensen in zaten. Maar we hebben ons niet onveilig gevoeld, want daar was totaal geen reden voor.
Om 20.00 uur liepen we moe het terrein van de campers op. Nadat we de schoenen uitgedaan hebben, ben ik meteen aan het reisverslag van twee dagen Rome begonnen. Ik moest nog twee regels in tikken en ik zou klaar geweest zijn. Helaas stopte de laptop er ineens, zonder waarschuwing, mee. De accu was leeg. Aan de stroom gelegd en gelukkig was er maar een kwartier werk verloren gegaan. Na vijf kwartier hebben jullie een idee gekregen van onze inspanningen in Rome.
Kort iets over Rome: een mierenhoop, een gekkenhuis, volle rammelende bussen, piepende en bonkende trams(als ze moeten waarschuwen, is het stoomfluitje wel leuk), één groot openluchtmuseum, teveel om te zien.
Trouwens morgen nog een probleem, tussen acht en vijf wordt er morgen in het openbaar vervoer gestaakt.

21-10-2016, Rome, 3e dag.
Vanmorgen vroeg opgestaan om de staking voor te blijven. Om tien voor acht zaten we al in de tram naar het centrum. Met een bus zijn we naar het museum Capitolini gegaan, het oudste museum ter wereld, gebouwd op een heuvel(het Capitool). We moesten nog een half uur wachten voor we naar binnen mochten. Het is gehuisvest in twee gebouwen, één ervan konden we niet bezoeken wegens werkzaamheden, terwijl je er wel voor betaald hebt, net als die bussen die ’s middags maar mondjesmaat reden, maar dat hoort bij een staking.
Het was een verzameling van allerlei Romeinse kunst, beelden, ornamenten, grafstenen, sieraden, sarcophagen etc. in een gebouw met prachtige ruimtes, dat gebouwd is op een plaats die al vanaf het Bronstijdperk in gebruik is. In het museum staat dan ook een meter dikke muur die deel uit maakte van een hele grote tempel.
Na dit museum hebben we op de trappen ervan onze lunch verorberd. We besloten daar om toch te proberen bij de resten van een groot badhuis te komen. We hadden uitgezocht dat er een paar buslijnen in de goede richting gingen. Uiteindelijk hebben we een bus kunnen nemen die ons op twee kilometer van de thermen bracht. We hadden hier kaartjes voor en als echte Nederlanders moet je die dan gebruiken.
Het was een indrukwekkend paleis en als je geen tekeningen of maquettes te zien krijgt, kan je er geen voorstelling van maken, hoe het toentertijd heeft uitgezien. Een badhuis voor 1600 personen met hoge koepels, marmer, mozaïeken, beelden, warme, lauwe en koude baden! Onder de baden bevonden zich tunnels waar karren, voortgetrokken door paarden, doorheen konden om hout te transporteren naar de ovens die het water moesten verwarmen.
We wilden eigenlijk nog naar de Spaanse Trappen, maar dat werd gezien de tijd, een beetje te laat en te veel van het goede.
Met de metro en de tram waren we om 18.00 uur terug bij de camping. Heel moe en vol met indrukken gaan we lekker eten in de camper en op tijd naar bed.
Oh ja, nog iets dat opviel in Rome, veel graffiti op muren en trams. Het oversteken van een drukke straat is ook een sport! In Nederland stoppen ze wel als je laat zien dat je gaat oversteken, in Spanje stoppen ze al als ze denken dat je gaat oversteken, in Rome gaan ze pas stoppen als je gewoon begint met het oversteken! We hebben het diverse keren gedaan en overleeft! Toeteren doen ze ook graag, die ongeduldige Romeinen.

22-10-2016, Rome – Vitorchiano
Om half tien verlieten we schoon en ververst de camperplaats bij Rome.
We hebben weer een stuk van de Mille Miglia(1982) gereden. Ze hebben er vaak leuke en mooie wegen voor uitgezocht. We zijn ook langs een circuit gereden waar de oldtimers tijdens hun tocht op mochten rijden. Daar koffie gedronken en de weg vervolgd naar Vitebro. Een leuk stadje met een middeleeuws centrum. De mixed parking was helaas stampend vol(zaterdag?!). We vonden twee alternatieven, maar zijn daar alleen gebleven om te lunchen. Daarom zijn we uiteindelijk in Vitorchiano beland met een mooie camperplaats(7 ruime parkeervakken) met gratis stroom en servicemogelijkheden en een fraai uitzicht! Het zonnetje schijnt dus lekker op de bankjes, die er ook staan, met een boekje. Even een rustige dag. Nog iets om te vermelden, we zijn op de terugweg, we gaan noordwaarts.

• 22 Oktober 2016 - 17:04

Erna:

Hoi Mike & Wilma.

Wilma ik lees net van je verjaardag; alsnog van harte gefeliciteerd!
    Leuk reisverslag weer. Wat een drukte en gekkenhuis in Rome, maar wat een prachtige stad hè!?
    In Roosendaal gaat alles zo zijn gangetje. jullie nog even lekker genieten van de laatste weken richting het noorden.
    Tot horens maar weer.

Hans & Erna.