In Brescia, start van de Mille Miglia - Reisverslag uit Brescia, Italië van Mike Vliet - WaarBenJij.nu In Brescia, start van de Mille Miglia - Reisverslag uit Brescia, Italië van Mike Vliet - WaarBenJij.nu

In Brescia, start van de Mille Miglia

Door: Mike

Blijf op de hoogte en volg Mike

22 September 2016 | Italië, Brescia

20-09-2016, Pizzo d'Erna - Iseo.
Gisterenavond waren we nog even televisie aan het kijken toen er op de rustige parkeerplaats een auto rondreed en die vlak naast onze camper parkeerde.
Even later kwam er nog één bij. Toen die weer weg was, kwam er een andere auto bij staan. De kofferbak ging open dus vermoedelijke louche handel.
We hadden de camper in de wegrijdstand staan, dus als het nodig konden we zo wegrijden. Het bleef bij gedempt praten en 20 min later waren ze weg. Belgische camperaars hadden de situatie van een afstandje in ogenschouw genomen.
Vanmorgen de Belgen uitgezwaaid en via Bergamo naar het Iseomeer. Onderweg hebben we nog het Garlatemeer gezien. De tel zijn we al kwijt. We hebben al zeker bij zeven meren gestaan of geslapen.
We rijden al jaren met een TomTom voor de navigatie en weten dat de TT soms de neiging heeft om een stuk af te snijden. Buiten de bebouwing gaat het vaak over een smaller binnenweggetje en in de bebouwing door minder drukke straten. Vaak negeren deze aanwijzing en rijden we gewoon door. Dit keer letten we niet echt op en we kwamen in een smalle straat, die ineens éénrichting werd met een bord " niet voor verkeer breder dan 2,20m". We hadden al een paar auto's achter ons rijden, dus toch maar proberen of we er door konden. Ik eruit, spiegels naar binnen geklapt, maar we konden er niet door. Iedereen achter ons moest achteruit, Wilma achteruit een zijstraatje in, ook éénrichtingverkeer. Toen weer vooruit met twee keer steken en meteen scherp links een andere straat in. We konden weer verder.
Een paar kilometer verder zagen we een grote supermarkt van Iperal, net zoiets als de supergrote supermarkten als Leclerq en Carrefour in Frankrijk. Daar boodschappen gedaan en koffie gedronken.
Wat er in die smalle straat gebeurde, moest natuurlijk in het verslag en dan komen andere zaken ook boven, zoals het verkeer en verkeersgedrag van de Italianen.
De Italianen rijden toch wat feller en sneller. 50 km bordjes zijn niet om 50km/h te rijden, een doorgetrokken streep daar moet je overheen als een camper voor je zich aan de snelheid houdt.
Bij een smalle doorgang met stoplicht rijdt er vaak toch nog een Italiaan even door en die kom je dan tegen op het smalle stuk!
We hebben niet over autostrada's gereden, daar kunnen we niets over zeggen, maar de staat van onderhoud van de binnendoorwegen laat vaak te wensen over, kuilen, beetje bijgeasfalteerd met een restje dat nog over was of zet er maar een bordje " werk in uitvoering" bij.
Richting aangeven bij rotondes of om ergens af te slaan, wordt vaak niet gedaan en de mobiele telefoon zie je ook vaak in de hand van de bestuurder.
Veel wielrenners op de smalle wegen, maar ook op de 80km-wegen.
In Spanje staan ze al boven op de rem als de neuzen van je schoenen naar een zebrapad wijzen. In Italië rijden ze liever door en moet je als voetganger gewoon beginnen met oversteken. "Als ze niet tegen bloed kunnen, moeten ze maar remmen" en dat doen ze dan ook.
Je weet dat je moet opletten!
We moesten aan onze vrienden Frank en Yvonne denken bij het passeren van een groot tuincentrum met en grote boomkwekerij ernaast. Zij zetten zich al jaren in voor het mooie Arboretum in Oudenbosch en weten heel veel van bomen!
Over denken en overdenken: gisteren schreef ik over drie overledenen. Toen ik het reisverslag verzonden had, waren er ook berichten binnengekomen. Daarbij stond dat een jongeman uit de familie van onze overburen uit het leven gestapt was! En vandaag moet ik dan aan mijn overleden vader(1972) denken die vandaag 93 jaar geworden zou zijn.
We zijn niet in een mineurstemming, maar het leven heeft zo zijn mindere kanten.
Het is nu, 14,30 uur, nog erg warm, dus even koest houden. Als het afkoelt, pakken we de fietsen uit de camper voor een terreinverkenning.
We zijn toch maar gaan lopen, het centrum is op 1500m. Het is een gezellig centrum en wat opvalt zijn de chique kledingmaker, de Italianen hebben daar blijkbaar geld voor over.
Nog iets wat ik moet vermelden: de oleanders doen het in dit merengebied zo goed. Hele bomen kunnen het worden. Aan de meerpromenade was zelfs een oleanderbomenlaantje!
We hebben mogelijke andere camperplekken op gezocht, maar die zijn daar totaal ongeschikt voor. Iseo heeft weinig plaats voor campers, wel veel campings, maar daar beginnen de prijzen vanaf €20,00 per nacht en dat gaan wij af en toe toch zuinige Nederlanders niet doen.

21-09-2016, Iseo - Marone
Na een rustige nacht, het eerste verkeer hoorden we rond zeven uur, zijn we voor een rit van 10 km naar Marone gereden. In die plaats werd camping Riva di San Pietro aanbevolen. Inderdaad een mooi gelegen camping aan het water. Voor vier euro meer kregen we een plaats aan de rand van het meer. 's Avonds mooi zicht op de lichtjes van de overkant. Strakke en schone sanitairblokken. Er was ook een zwembad, het weer was niet uitnodigend om een duik te nemen. Op een paar boodschappen na hebben we niet veel gedaan. Er was nog een mogelijkheid om naar het eilandje voor onze camper te varen, maar daar zou heel veel gestegen moeten worden en dat is voor Wilma niet zo fijn, zeker nu de kiespijn verdwenen is, maar de kaakholte erboven nog gevoelig is.
Om onze volgers een idee te geven wat we gereden hebben:
Tot eergisteren 1450 km, 1e dag 521 km(Luxemburg voorbij, Frankrijk in), 2e dag 254 km tot Lausanne. Dat zijn samen al 775 km. Daarna ritten van 90, 143, 27, 18, 24, 112, 15, 81, 7 km enz. Jullie zien dat de afstanden rond de meren wel te behappen zijn en in de meeste gevallen is de snelheid ook gering door de smalle, kronkelige wegen.

22-09-2016, Marone - Brescia, Ikea
Na douchen, service aan de camper en betalen op weg naar Brescia, een ritje van 33 km.
Bij het oprijden van de toegangsweg naar de Ikea kwamen we om 10.30 uur in een dubbele rij langzaamrijdende auto's terecht die allemaal naar Ikea of naar het vandaag geopende nieuwe winkelcentrum wilden. Ikea loopt over in het winkelcentrum of omgekeerd. Na de koffie hebben we door Ikea geslenterd en daar wat diepgevroren zalm en Zweedse gehaktballetjes gekocht. Zo werd het al weer ruim na lunchtijd en na de lunch heb ik de fietsen uit de garage gehaald om daarmee naar Brescia-centrum te gaan. Eergisteren had ik al met de Garmin(GPS) aangesloten op de laptop m.b.v. het programma Basecamp een fietsroute naar het centrum gemaakt. De Garmin op de fiets gemonteerd en we kwamen over de snelweg en over een rivier in het centrum uit. Niet overal fietspad, soms rij je verder over de stoep en dan weer over de weg. Je rijdt waar je denkt dat je moet rijden.
Brescia is een oude stad. Er zijn resten bewaard gebleven van een tempel uit de 1e eeuw na Christus, die gewijd was aan de drieéénheid, Jupiter, Juno en Minerva. Er is een amphitheater. Veel kerken natuurlijk. Je ziet er veel pleinen, zoals het mooie Piazza della Loggia met een mooi uurwerk uit 1546. Tegen vijven zijn we teruggefietst. We gingen niet helemaal dezelfde weg terug en dachten dat we verkeerd zaten. Uiteindelijk toch maar die doodlopende straat ingereden die de Garmin in wilde. Voor auto's was die doodlopend, maar niet voor fietsers! We kwamen op een onverhard fietspad langs de rivier en verderop was het fietspad geasfalteerd. Om bij de camper te komen moesten we helemaal om het winkelcomplex heen rijden. We zijn er gekomen, dankzij de moderne techniek.
Tot 19.00 uur was het nog af en aan rijden bij de Ikea en stonden de auto's zelfs in de rij om het terrein weer te verlaten. Ik ga dit stukje afsluiten en loop even Ikea in om met de gratis wifi drie dagen reisverslag te versturen.
P.S. Over de Mille Miglia schrijf ik volgende keer.

• 23 September 2016 - 22:13

Els Mampaeij-Hoogenboom:

Hoi Wilma en Mike ,even laten weten dat de uitvaart ontroerend mooi was vandaag.
    Stien en Wim en ik waren er namens ons allen.
    Morgen heb ik weer een definitief afscheid van de man van mijn kleuterschool vriendin.
    Zo gaat het: let it be...that"s the answer, we only can be there en pray.
    Jullie wel genieten van de welverdiende vakantie hoor.
    Gisteren even naar Thea-Cees geweest, ik deed een condoleance-kaart in de brievenbus maar Cees zei
    "ga maar even naar Thea" vandaar. Dat was goed. Vandaag zijn zij op pad geweest voor een
    afscheid.
    Welterusten voor straks, Els M-H.
    Jullie natuurlijk weer dank, dat ik mocht meegenieten. Houdoe.