Op weg naar Italië - Reisverslag uit Sion, Zwitserland van Mike Vliet - WaarBenJij.nu Op weg naar Italië - Reisverslag uit Sion, Zwitserland van Mike Vliet - WaarBenJij.nu

Op weg naar Italië

Door: Mike

Blijf op de hoogte en volg Mike

07 September 2016 | Zwitserland, Sion

05-09-2016
Roosendaal-Remiremont.
Om half elf reden we weg bij de weegbrug tegenover de milieustraat.
We waren zoals verwacht te zwaar geladen, 3800 kg i.p.v. de toegestane 3500 kg.
We zullen onderweg kilo's kwijt moeten raken. De etensvoorraad aanspreken, de cadeautjes en kaas afgeven in Lausanne. De flesjes bier en de karnemelkflessen leegdrinken. Maar hopen dat we niet aangehouden worden en gecontroleerd worden op ons gewicht.
Onderweg was het soms druk, vooral vrachtverkeer, maar bijna overal konden we goed doorrijden. Alleen bij Brussel hebben we even stapvoets gereden.
Om half zes parkeerden we de camper op een grote parkeerplaats net buiten Remiremont(sitecode 1380).Na het eten heeft Mike nog een geocache gevonden, vlakbij het begin van een fitnessparcours en een botanische wandelroute.

06-09-2016
Remiremont(F)-Lausanne(Ch)
We hebben alleen op de grote parkeerplaats gestaan, 's avonds reed er al bijna geen verkeer meer. Een rustige nacht gehad.
Om 09.45 uur vertrokken, tolwegen vermijdend. In Zwitserland geen vignet gekocht omdat we kort in Zwitserland zijn en de camping Vidy makkelijk over de binnenwegen konden bereiken.
Over mooie binnenweggetjes gereden en bij Pontarlier over de Frans-Zwitserse grens gegaan.
Iets voor 15.00 uur stonden we op de camping. Lekker zonnetje, dus gauw de stoelen buiten gezet. We zaten/lagen net een kwartiertje of onze gastdochter Maria-José stond al voor onze neus.
Even omgekleed, de camper op slot en met een zware tas met kaas, stroopwafels en cadeautjes met de trolleybus(!) naar het appartement van Maria-José's moeder die daar op haar kleinzoon past.
Zuid-Lausanne ligt aan het grote Meer van Genève(Lac Léman) met aan de overkant de bergen van Frankrijk. Maria's moeder woont helemaal in het noorden van de stad en de stad lig op één grote berghelling, dus naar het noorden gaat het alleen maar omhoog. Mike wordt altijd helemaal blij om trolleybussen, vaak ook nog met verlenging of aanhanger, te zien rijden. Doet denken aan Arnhem waar hij gewoond heeft.
Naar je werk en terug fietsen is daar niet zo makkelijk.
Het appartement is gloednieuw en ruim met een enorme parkeergarage. Het uitzicht is prachtig. Je kijkt op het Meer van Genève!
Na een gezellige avond met een drukke kleinzoon kwam Maria's zus haar zoon ophalen . In 35 min stonden we met een stuk lopen weer bij de camping en waren we gauw in dromenland.

07-09-2016
Lausanne-Sion
Toen Ik opstond en een ketel water opzette, zag ik dat de gasvlam wel erg klein was en zelfs uitging. In het gashok gekeken en ja hoor, de gasfles helemaal leeg. Onze schoonzoon had gas bijgevuld(er ging maar een beetje in), dus is dat niet helemaal goed gegaan. Gelukkig hadden we nog een volle reserve-gasfles.
Wilma heeft nog een kleine handwas gedaan, want het zonnetje schijnt lekker en Weeronline geeft het weer vandaag een 10!
Ik ben nog op zoek gegaan naar een geocache, niet gevonden helaas.
Rond 12.00 uur hebben we de camping verlaten en zijn we op weg gegaan naar Sion.
Alles binnendoor gereden, want me mogen zonder vignet niet op de autoroute(groene borden, in Frankrijk zijn de borden voor de autoroute blauw om het makkelijk te maken!).
We hebben twee uur gereden over 80 km, onderweg nog langs het water gestopt voor de lunch. De route ging langs de oever van het Meer van Genève, langs het spoor, langs de hellingen met wijngaarden, langs snel stromende rivier en ook over een hele smalle weg! Als er een tegenligger was gekomen, had iemand achteruit gemoeten.
Soms leek het landschap op het landschap van een modelspoorbaan!
In Sion hebben we tegenover het zwembad een plaats gevonden voor de camper.
Bij Maria-José en haar man Fabrice konden we op het internet en kon ik me aanmelden voor het reisverslag. Ik had de aanmelding thuis moeten doen, helaas vergeten. Alle emailadressen zitten er weer in.
Fabrice is nog een uurtje weg om zijn team gehandicapte handballers te trainen.
Mooi om te zien hoe lopende spelers, rolstoelers die zichzelf verplaatsen en rolstoelers die geduwd worden, samen spelen. Vanavond slapen we in Sion en morgen rijden we Italië in.

• 07 September 2016 - 18:54

Kees Dam:

Een goed begin. Ga zo door en geniet er van . Buone viaggio en arriverderci
    Groetjes Els en Kees

• 07 September 2016 - 18:59

Patricia:

Hoi lieve broer en schoonzus,

Jullie nemen het er maar weer van en gelijk hebben jullie!
    Nog een hele fijne tijd toegewenst!

Groetjes, Patricia

• 07 September 2016 - 20:56

Hans Weltings:

Een prima start en goede reis. Een fijne tijd. We horen wel af en toe waar jullie vertoeven.
    Groet,

Hans en Erna

• 07 September 2016 - 21:39

Els Mampaeij-Hoogenboom:

dank voor het eerste reisverslag Wilma en Mike, lekker weer kunnen meegenieten!
    Hier alles goed, nieuwe computer van Frank-Marianne gehad fijn hoor.
    Mooie vervolg van jullie reis gewenst,
    Els.

• 07 September 2016 - 22:43

Nelly:

Volg het weer als een avontuur.
    Liefs.

• 10 September 2016 - 01:13

Linda:

Oh nee! Wat balen van het gas! Inmiddels wel lpg kunnen tanken? Veel plezier!